torsdag den 16. maj 2013

Samfundet og dets drifter.

Hvordan skal vi som mennesker leve sammen i et samfund?
Tja. Et eller andet sted har vi vel alle en idé om hvordan samfundet skal hænge sammen, men er vores samfund overhovedet godt nok? Kommer vi helt ind til rødderne af de forskellige problemer der opstår i samfundet?

For at være ærlig så synes jeg det ikke. Et eller andet sted tror jeg at vi kunne gøre det bedre, men hvordan dette skulle kunne lade sig gøre ved jeg stadig ikke med sikkerhed. Så jeg vil i stedet komme med nogle af de synspunkter jeg har indtil videre (disse kan dog have visse mangler eftersom at min uddannelse for tiden ikke er den største i verden. Er på gymnasiet pt.).

Ophavsrettigheder/Patent/Monopol: Disse begreber er for mig illusioner der bruges af en bestemt gruppe folk til at hæve sig over andre. F.eks. kan der være folk som påstår at de har rettigheder på et givent punkt. Det er til en hvis grad også sandt nok, f.eks. har Usain Bolt retten til at kalde sig for verdens hurtigste mand (i hvert fald indtil en anden slår hans rekord), men lige så snart folk begynder at sige de har rettighederne på tanker, kreativitet, viden, opdagelser og opfindelser. Så står jeg af toget.


Billedet her giver et meget godt billede på hvorfor jeg synes ophavsrettigheder, patent og monopol er åndssvagt. Jeg synes ikke at man skal begrænse viden, kreativitet og opdagelser.
I stedet skal man dele det frit med verden.

Prøv lige at tænk hvordan verden ville være udviklingsmæssigt hvis menneskeheden havde begænset sig og været styret af rettighedsindehavere der kun tænkte på at tjene penge. (vi ville nok ikke være særlig langt udviklingsmæssigt).
Og nu vi er ved penge så er der vel også disse og de materielle gode som penge giver adgang til, der er drivkraften bag ophavsrettigheder, patent og monopol...

Et lidt vigtigt punkt til ophavsrettigheder: Når jeg køber en dvd så er dvd'en min og derfor vil jeg mene at jeg kan gøre lige hvad jeg vil med den. Jeg mener derfor at rettighedsindehaverne ikke kan tillade sig et kommer sure hen til mig bagefter og sige at de taber penge fordi jeg har lagt deres dvd gratis ud på internettet. Det skulle de nemlig have tænkt over noget før (man kan heller ikke sælge kogebøger og derefter forbyde folk at dele de forskellige opskrifter med hinanden. Fordi sådan noget gør folk, de deler ting med hinanden for at være sociale og opbygge fællesskaber).
Jeg forstår godt at man igennem ophavsrettigheder forsøger at sikre (musikkunstneres) rettigheder/fortjeneste, men jeg finder det dybt åndssvagt at folk får bøder for at dele ting over nettet når det derved gøre reklame.

Havde vores samfund derimod været skruet sammen således at fortjeneste stiger i takt med delingen iblandt internetbrugere, så ville vi have et interessant samfund hvori fri information, fortjeneste og fællesskab ikke længere er en mangelvare.     

Kapitalisme: Hvad driver kapitalismen? Et eller andet sted vil jeg mene at Maslows behovspyramide er den drivende kraft bag kapitalismen eftersom at man arbejder for at kunne få opfyldt sine behov.



Gennem kapitalisme kan man opnå et arbejde og igennem arbejdet tjene penge der igen bliver en drivende faktor for at økonomien i hjemmet kan køre rund. Pengene bruges altså som betaling i bytte for at opnå et givent ønske/behov. Dette kan være materielle goder, men kan også være oplevelser som f.eks. en rejse til Australien. Det lyder alt sammen meget godt, men er det muligt at der er et endnu bedre grundlag at bygge samfundet på udover penge?

Jeg har lidt den opfattelse at penge har det med at gå hen og blive et statussymbol/styrende faktor eftersom at de kan bruges til mange ting (inklusiv at begrænse andre individer og give eneret til en eller flere personer). Jeg vil dog våge den påstand at et højteknologisk samfund uden kapitalisme ville have langt flere muligheder.

Kriminalitet: Angående kriminalitet har jeg det synspunkt at det ligesom kapitalisme har et ønske om at få opfyldt sine behov. Dette kan være igennem tyveri, fordi de kriminelle ikke har særlig mange penge/vil have flere penge (det er så at sige et ønske om status/at få opfyldt nogle behov der er drivkraften bag kriminalitet).
Så vi kan herefter konkludere at hvis de kriminelle får opfyldt deres behov, så vil de muligvis også stoppe med at begå kriminalitet.

Slutpunktet: Vil mene at det overordnet set er menneskers behov der driver kriminalitet, kapitalisme og samfundet eftersom at der er menneskets behov der skal dækkes i alle grupperne. Løsningen på menneskets behov er efter min mening det højteknologiske samfund, men for at nå det bliver vi nødt til at arbejde sammen.     



Ingen kommentarer:

Send en kommentar