fredag den 13. december 2013

Lommefilosofi


Jeg har før været overbevist om at en eller flere guder eksisterede, men med tiden er jeg begyndt at få nogle lidt andre holdninger på det punkt.

F.eks. er det tætteste jeg i øjeblikket kan komme på noget der bare ligner noget guddommeligt, rumvæsner.

(Det er dog ikke blevet bevist at der eksistere livsformer der langt mere udviklet end os).

Finder det dog langt mere sandsynlig at tro på højtudviklede rumvæsner end på guden der er beskrevet i biblen eller andre hellige skrifter. Jeg kan forestille mig at der muligvis kunne være nogle rumvæsner et sted i dette (eller et andet) univers der er i stand til at skabe deres eget univers (måske endda i en lille beholder).
I teorien kunne hele vores univers være et produkt af disse rumvæseners eksperiment.

Hvem ved, måske bliver videnskabsfolk selv i stand til at lave et univers i fremtiden.



En anden tanke

Jeg har tit spekuleret over om der er et liv efter døden, men det skal dog lige siges at jeg ikke er bange for tanken om at man forsvinder/ophøre med at eksistere når man dør.

Jeg finder det dog muligt at der kan være et liv efter døden.

Jeg opfatter lidt kroppen som en computer/maskine der laver en masse arbejde, men jeg er dog ikke så sikker på at vores bevidstheden forsvinder når denne computer/maskine holder op med at fungere.
Jeg forestiller mig lidt at bevidsthed kan flytte sig fra en krop til en anden.
Og hvem ved, måske rejser bevidsthed endda imellem andre universer
Så måske bliver vi genfødt som rumvæsner i vores næste liv (hvis vi får et).




Multivers-teorien

Jeg ved ikke hvor mange der kender til tanke eksperimentet
Schrödingers kat, men jeg synes at det sætter gang i nogle sjove tanker.

Tankeeksperimentet går ud på at placere en kat i en superposition hvor at denne både er død og levende på samme tid.

Dette gøres (i tankeeksperimentet) ved at man placere katten i en bunker med en kasse TNT der har en sandsynlighed på 50% for at eksplodere og 50% for det modsatte. Katten er derfor både død og levende indtil man kigger ind i bunkeren og ser at katten enten er død eller levende.

Hvad betyder det?
Hvis man har set filmen The butterfly effect får man et indblik i noget meget interessant. I The butterfly effect får man nemlig den information at alle de valg vi træffer kan skabe forskellige virkeligheder. F.eks. kan det at du samler en tabt blyant op afgøre om du bliver dræbt i en bilulykke eller lever lykkeligt til dine dages ende (dette er det ekstreme eksempel).
I teorien eksistere alle disse virkeligheder side om side i det der bliver kaldt for multiverset. Vi ser det bare ikke fordi vi kun lever i en af disse virkeligheder.
Så Schrödingers kat kan i teorien være levende i et univers og død i et andet på samme tid. 

Multivers-teorien er desuden en af de grunden der også får mig til at holde tanken om efterlivet igang. 

Et vigtigt synspunkt
Selvom der muligvis kan være et liv efter døden skal man ikke begå selvmord.
For tænk hvis der ikke er noget liv efter døden og man i stedet bare holder op med at eksistere. Det er netop derfor at jeg ser mit liv som at være på en tømmerflåde der driver afsted på livets flod. Jeg ved ikke hvor jeg bliver ført hen eller hvor jeg ender. Jeg kan bare drive afsted og se hvor jeg bliver ført hen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar